Alles over de energieprijzen

We leggen je uit hoe het zit en wat de energiemaatregelen voor jou betekenen.

Je energierekening

Lees de belangrijkste veranderingen voor je energierekening.

Nieuwe variabele tarieven

Onze variabele tarieven wijzigen per 1 oktober 2024. Heb je een variabel contract? Dan ontvang je uiterlijk 1 september een e-mail of brief met je nieuwe tarieven.

Terugleverkosten

Klanten met zonnepanelen gaan betalen voor het terugleveren van stroom. Deze kosten noemen we terugleverkosten. De hoogte van je kosten hangt af van hoeveel kWh stroom je per jaar teruglevert. Hoe minder je teruglevert, hoe lager je kosten.

Lees meer over terugleverkosten

Ga voor zekerheid met een vast contract

We hebben goed nieuws voor je. Essent biedt weer vaste contracten aan. Zo weet je waar je aan toe bent. Dat geeft rust.

  • Grip op je energiekosten
  • Geen omkijken naar je energiecontract
  • Onze klanten beoordelen ons met een 8,1
We snappen je vraag, want je tarieven staan natuurlijk vast. Je verbruik, de energiebelasting en netbeheerkosten kunnen wél veranderen. In 2024 verhoogt de overheid de energiebelasting op gas. En ook de netbeheerkosten stijgen. Hierdoor ga je meer betalen.
De energiemarkt blijft onzeker. Het is niet duidelijk wat de tarieven in de toekomst doen. Ook de afloop van het prijsplafond zorgt voor minder zekerheid. Met een vast contract weet je waar je aan toe bent. En hoef je je geen zorgen te maken over stijgende energieprijzen. Dat geeft rust.

Je hebt altijd 14 dagen bedenktijd als je een contract afsluit. Binnen deze periode kun je dus nog een ander contract afsluiten. Je regelt je annulering met 1 telefoontje.

  • Bel op werkdagen tussen 9.00 en 18.00 uur ons gratis nummer: 0800-024 45 56. 
  • We annuleren het contract voor je
  • We maken het nieuwe contract in orde.

Meer over annuleren

Echtbaar op de bank achter de laptop

Check je termijnbedrag

Je termijnbedrag is gebaseerd op onze tarieven en je verwachte jaarverbruik. Voorkom verrassingen op je jaarrekening en doe regelmatig de TermijnCheck in de Essent app of in Mijn Essent. 

Geldzorgen? We denken met je mee

Heb je moeite met het betalen van je (energie)rekeningen? Dat is heel vervelend. Gelukkig is er vaak meer meer mogelijk dan je denkt. Misschien kom je in aanmerking voor een betalingsregeling of helpt het als je je betaaldatum aanpast. Ontdek wat je kunt doen.

Veelgestelde vragen over de energieprijzen

Je tarieven gaan omhoog doordat de inkoopprijzen voor stroom en gas zijn gestegen.  

We nemen je nieuwe tarieven mee in het advies voor je termijnbedrag. Zo kun je je termijnbedrag daarop aanpassen.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Je nieuwe tarieven gelden voor 3 maanden. Als de tarieven daarna veranderen, krijg je uiterlijk 30 dagen van tevoren een e-mail of brief met je nieuwe tarieven. 

Goed om te weten: tarieven mogen bij uitzondering eerder gewijzigd worden.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Het kan gebeuren dat betalen even lastig is. In sommige gevallen is het dan mogelijk om een betalingsregeling aan te vragen. We geven je graag meer informatie. Kom je in aanmerking, dan kun je direct een aanvraag doen.

Lees meer over de betalingsregeling.

Heeft dit antwoord je geholpen?

Staat je vraag er niet bij?

Bekijk alle informatie over andere onderwerpen of neem contact met ons op.